پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240521
آغاز تزريق واکسن ايراني در هفته جاري/ ۶۰ هزار نفر داوطلب شده اند
تاریخ انتشار : 1399/10/07 09:18:30
نمایش : 1280
دبير ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: در ۴۸ ساعت گذشته ۶۰ هزار نفر داوطلب تزريق واکسن کرونا شده اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حميدرضا جمشيدي، در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با بيان اينکه از اين تعداد ۵۶ نفر براي تزريق واکسن انتخاب مي‌شوند، اظهار داشت: همه تمهيدات لازم در حد استاندارد براي آنها انجام مي‌شود و در اين هفته واکسن به آنها تزريق خواهد شد.

 
وي افزود: حدود يک ماه تا ۳۵ روز فاز يک تزريق انساني واکسن کرونا انجام مي‌شود.
 
جمشيدي ادامه داد: فضايي ساخته بودند که مگر ايران مي‌تواند واکسن بسازد، بايد به آنها بگوييم ما تجربه ۱۰۰ ساله واکسن سازي داريم.
 
وي گفت: نيروي انساني بسيار توانمند و جوانان پر انرژي دانشمند و با انگيزه‌اي داريم که شبانه روز براي توليد واکسن تلاش مي‌کنند و ما شرمنده آنها هستيم.
 
جمشيدي افزود: همه تمهيدات و حداکثر استانداردهاي جهاني را براي اين دانشمندان ايجاد کرده ايم که نمونه آن تهيه لباس‌هاي بسيار گران قيمت ۱۵۰ ميليون توماني براي آنها به وسيله ستاد اجرايي فرمان امام (ره) است.
 
دبير ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: ۵۰ نفر در پلتفرم‌هاي گوناگون واکسن در ستاد اجرايي فرمان امام (ره)، انستيتو پاستور و انستيتو رازي فعال هستند.
 
وي ادامه داد: در ستاد اجرايي ۶ پلتفرم واکسن وجود دارد که مسير استفاده از ويروس غير فعال از همه جلوتر است.
 
جمشيدي با اشاره به مراحل تهيه واکسن، گفت: واکسني که قرار است اين هفته وارد فاز آزمايش انساني شود روي موش، خرگوش، ميمون و خوکچه آزمايش شده است و حتي براي آزمايش آن روي حيوانات مجوز اخلاق گرفته ايم.
 
وي اضافه کرد: اين واکسن موجب تب، شوک، مسموميت و…، نمي‌شود و بي خطر است اما بايد براي استفاده آن مطمئن شويم.
 
جمشيدي افزود: پس از نتيجه گرفتن از آزمايش واکسن روي انسان بايد همه مستندات خود را به وزارت بهداشت ارائه دهيم و متخصصان اين وزارتخانه دوباره نتايج را راستي آزمايي مي‌کنند و ده‌ها آزمايش انجام مي‌دهند.
 
وي گفت: آزمايش فاز يک انساني در کميته اخلاق ستاد ملي مقابله با کرونا مصوب شده است.
 
دبير ستاد ملي مقابله با کرونا افزود: سه کمپاني بزرگ دنيا واکسن شرکت شفاء را توليد و عرضه کرده اند اما ما استانداردهايي را براي توليد اين واکسن بيشتر از آنها رعايت کرده و هيچ چيزي کم نگذاشته ايم.
 
وي با بيان اينکه براي توليد انبوه واکسن بايد آزمايش‌ها در فاز دو و سه انساني را نيز انجام دهيم، اضافه کرد: برخي کشورها فاز دو و سه را در هم ادغام کرده اند که ما نيز در اين زمينه براي افزايش سرعت توليد انبوه واکسن با وزارت بهداشت گفتگو کرده ايم.
 
جمشيدي با بيان اينکه انواع واکسن در کشور در حال توليد است که برخي از آنها نتايج خوب و درخشاني گرفته اند و مانند واکسن ويروس غير فعال که در آينده وارد فاز آزمايش انساني مي‌شود، گفت: بخش خصوصي نيز در قالب شرکت‌هاي دانش بنيان وارد اين کار شده است.
 
وي، توليد انبوه واکسن را گلوگاه ساخت واکسن خواند و افزود: ستاد اجرايي فرمان امام (ره) زيرساخت‌هاي بسيار سنگيني را براي توليد انبوه واکسن ايجاد کرده است که مي‌توانيم روزانه يک و نيم ميليون دوز واکسن تهيه کنيم.
 
جمشيدي اضافه کرد: اگر ۷۰ درصد مردم ايمني داشته باشند زنجيره ويروس متوقف مي‌شود و ما تزريق واکسن را از گروه‌هاي آسيب پذير آغاز مي‌کنيم.
 
وي گفت: همه واکسن‌هاي دنيا عارضه دارند اما آستانه عارضه مهم است.
 
دبير ستاد ملي مقابله با کرونا افزود: التهاب، سرخي و تب عارضه طبيعي واکسن است اما هر کدام حد مشخصي دارد و بر همين اساس همه استانداردهاي دنيا براي توليد واکسن ايراني با وسواس بيشتري انجام مي‌شود.
 
جمشيدي افزود: براي آزمايش واکسن کيت‌هايي را براي دقت بيشتر به سختي وارد کشور کرديم و پس از انجام فاز يک، دو و سه مردم با خيال آسوده واکسن ايراني را تزريق کنند.
 
وي با تاکيد بر اينکه سازمان غذا و دارو اجازه نمي‌دهد واکسني که مشکل دارد در کشور استفاده شود گفت: بحث واکسن کاملاً علمي است و خواهش مي‌کنم اين بحث را سياسي، انتخاباتي و ژورناليستي نکنند.
 
جمشيدي ادامه داد: واکسن نبايد وارد مقوله‌هاي سياسي شود و در حاشيه قرار بگيرد که مردم بر اساس آن پريشان شوند.
 
وي با بيان اينکه دست کساني که شبانه روز براي توليد واکسن تلاش مي‌کنند مي بوسم، افزود: يکي از ويروس شناسان سرشناس کشور ساعت ۴ و نيم صبح با شادي به من زنگ زد گزارش يافته‌هاي خود را داد.
 
جمشيدي اضافه کرد: دانشمندان ما در تخصص خود در منطقه رتبه نخست را دارند و نبايد متخصصان کشور را زير سوال ببريم.
 
وي گفت: نبايد هر کسي در فضاي مجازي درباره واکسن سخن بگويد زيرا واکسن چهارراه علم است و تلاش براي توليد آن رتبه علمي کشور را افزايش مي‌دهد.
 
جمشيدي با بيان اينکه صدا و سيما ميزگردهاي علمي درباره واکسن برگزار کند گفت: در زمينه ساخت واکسن همه رشته‌هاي علمي با هم رشد مي‌کنند و حتي اگر به نتيجه نرسيم در علوم پزشکي و واکسن سازي مانند سابق نيستيم و علم کشور بسيار ارتقا يافته است.
 
دبير ستاد ملي مقابله با کرونا افزود: وزارت بهداشت براي ايجاد حاشيه امن مردم از ابتدا در پي تأمين و واردات واکسن بود و بهترين و مطمئن‌ترين منبع صندوقي در سازمان جهاني بهداشت است که همه کشورها عضو آن هستند و واکسن سازان نيز واکسن خود را آنجا ارائه مي‌دهند.
 
وي اضافه کرد: اين صندوق به ۲۰ درصد جمعيت کشورهاي عضو آسيب پذير هستند واکسن مي‌دهد.
 
وي گفت: متأسفانه به دليل تحريم‌ها و کارشکني‌ها نقل و انتقال پول به اين صندوق انجام نشد اما از مسير ديگري کار انجام شد و در سه چهار روز آينده پيش پرداخت آن داده مي‌شود.
 
جمشيدي افزود: از اين طريق ۱۶/۸ دهم ميليون دوز واکسن خريداري کرده ايم که اميدواريم تا پايان سال وارد کشور شود.
 
دبير ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: اعتماد مردم بزرگترين سرمايه ماست و اولويت تزريق واکسن را به کساني مي‌دهيم که نيازمند واقعي آن هستند و اين اتفاق خواهد افتاد.
 
وي اضافه کرد: بر اساس آخرين بررسي‌ها در مرکز ويروس شناسي وزارت بهداشت مستندي که نشان دهد ويروس جهش يافته‌اي انگليسي وارد کشور شده است وجود ندارد اما بايد مراقب باشيم زيرا ويروس کوويد ۱۹ بسيار پيچيده است.
 
جمشيدي گفت: از همه دانشمندان کشور که اين روزها شبانه روز تلاش مي‌کنند و مديراني که از اين جوانان حمايت جدي کرده اند قدرداني مي‌کنم.
 
وي افزود: در بحث کرونا هر کس مي‌خواهد چيزي بنويسد و يا حرفي بزند نگاه کند که نوشته يا حرف او ميزان مرگ و مير را کاهش مي‌دهد و اگر حرف يا نوشته اش موجب کاهش مرگ و مير نمي‌شود آن حرف را نزند و ننويسد.
 
جمشيدي اضافه کرد: مردم و مسئولان بدانند اگر مي‌خواهيم از شر ويروس کرونا آسوده شويم بايد شيوه نامه‌هاي بهداشتي را رعايت کنيم.
 
دبير ستاد ملي مقابله با کرونا ادامه داد: اگر محدوديت‌ها را رعايت نکنيم بايد با ويروس در آي سي يو بجنگيم و در آنجا ويروس از ما قوي‌تر است.
 
وي بر قرنطينه معکوس سالمندان تاکيد و اضافه کرد: با توجه به اينکه ۸۰ درصد مرگ و مير مربوط به سالمندان است آنها نبايد از خانه بيرون بيايند.
 
جمشيدي گفت: بايد در تصميم گيري ها به موقع و با سرعت عمل کنيم زيرا مقابله با ويروس بروکراسي و وقت تلف کردن نمي‌شناسد.
 
منبع: مهر
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html